Här i Stockholm skiner solen och livet leker.
Min sambo uttryckte visserligen "fan vad det
är risigt här" nyss om min lägenhet, eller, vår lägenhet,
eller, hennes lägenhet. Som jag tydligen har städansvaret
för av nån anledning. Men i övrigt är det bara frid å fröjd.
Det är nämligen hennes ansvar att sköta matlagning.
Dock inte disken, hennes disk...
Men jag fortsätter obekymrat med en bildkavalkad, en
liten hyllning till skeppet som Falken fick en närmast religiös
upplevelse av att se rinna fram på Öresund:
* Härligt! Den första bilden ser ut som en målning, den andra ÄR EN MÅLNING!
* Det är bara å printa ut, rama in, och sätt upp på väggen!
* Nu har alla båtälskare fått sig sitt, eller hur man nu säger det. Lite bonusfakta för
er hängivna "boat-spotters":
M/S MEDEA |
| Reg:13010 | Byggd:1982 | Varv:KMV | |
| DW:28.228 | BR:18.661 | Bilar:6.147 | |
| Mått:198,0 x 32,3 x 9,5 | Knop:21 | |
| Såld 1995 till WALLENIUS LINES SINGAPORE, Singapore. S.N. | |||
Vid det här laget börjar alla båt-ointresserade tröttna. Kanske har ni redan klickat bort denna krönika. Hur ska jag få er att stanna? Jo. Jag tar till lite populistiska topplistetricks. Så här:
Efter noggrann efterforskning finner jag att M/S Medea inte är störst på de sju haven!?!
Det visar sig att Batillus är större med sina voluminösa 414 x 63 x 35 meter.
Notera de små varvsarbetarna i nedkanten. Varvsarbetare är ju normalt inte små män (och kvinns), utan tvåmetersbjässar med stora ankar-tatueringar och gigantiska prillor under läpparna. Med detta sagt som referens/måttstock kan ni lättare bedöma hur enormt detta skepp är! Helt fantastiskt!
Och ni som undrar över miljöaspekten och vill beklaga mitt okritiska hyllande skepp som dessa kan jag bara kontra med att fråga om ni någonsin åkt bensin-bil? Ja just det, utan skepp som dessa hade ni inte kunnat få er ovärderliga bensin, allt för att kunna leva i-lands-livsstilen. Visst, jorden är på väg att gå under, men tyvärr är det inte så mycket att göra åt...
Kolla bara in dessa "props" (propellrar, red:s anm) på bilden ovan. När jag var liten kände jag skräck (som tog sig enorma proportioner) inför tanken att jag var och badade i havet, och plötsligt bli förbikörd av ett skepp som bara sög ned mig långt under ytan där dessa enorma propellrar gjorde nötfärs av mig. Troligen berodde detta på två saker:
1. En bondfilm där en person "choppas" i en propeller (i nån slags brunn) av en skurk. Det blir bara mörkrött vatten kvar av honom som flöt upp. R.I.P. Varpå skurken kallblodigt sa nån komisk kommentar eller eventuellt skrattade omänskligt.
2. På en skolutflykt i skärgården varnade kaptenen på skärgårdsbåten oss barn för att trilla i, för en gång hade detta hänt en kaxig pojke. "Det sa bara chopp chopp" enligt skepparen kallblodigt och rått... Nu, så här snart 20 år efteråt, slår dig mig: Tänk om pojkens mamma var med på båten. Tänk om hon åkte ut för att lägga en krans på platsen på vattnet där hennes kära enda älskvärda son brutalt slaktades av de kallhamrade propellerbladen. Och så har kapten en sån hemsk jargong... Kanske kapten lider av mardrömmar från händelsen, och inte klarar att bearbeta traumat, så att han bara kan hantera det med rå, brutal humor. Kanske gråter han sig till sömns. Eller så var det han som såg hur pojken stod lutad över relingen, och gjorde en tvär gir så att pojken föll i? Kapten kanske är en ondskefull man, kanske inspirerad av tidigare nämnda Bondfilmen?
Men för att tala om något mysigare, se hur fint bilden på skogen gör sig i skeppets konferensrum:
Notera även den lilla nischen i väggen, och blomsterarr:et.
Undra vad som finns i nishcen?
Nu ska alla båtälskare och teknikfantaster klicka här för att se ett fantastiskt bildspel om byggnationen av Batillus 1972. Den som inte tror att den får ståpäls på ryggen av att se dessa bilder som hyllar den industriella revolutionens efterdyningar och dess maskin-romantik göra sig icke besvär att klicka där utan kan raskt läsa vidare.
Jahre Viking (numera kallad Knock Nevis) är dock den största båten av alla - hela 458 meter:
Jahre Viking delar havet som ett nutida maskinellt
svar på Jesus Krist. Men detta är en helt annan historia.
5 kommentarer:
Varthän kan man se den IRL??? det måste väl gå?
Jag förstår din hänförelse. Tyvärr måste jag meddela att det kan bli problem att se dessa "havets giganter" i det verkliga livet, så att säga.
Batillus var ett av fyra syskonskepp (byggdes 1976-79) i denna tanker-kategori som kallas "Batillus class". Batillus skrotades 1985, det sista av de fyra skrotades 2003.
Knock Nevis å sin sida, byggdes ju mellan 1979-1981, och efter en förlängning blev hon världens längsta (och största) skepp någonsin. (Dock var de fyra Batillus-class-skeppen större i lastvolym eller vad nu "Gross Tonnage" betyder).
Knock Nevis användes av Iran under Iran-Irak-kriget och bombskadades av Irak på 80-talet.
Nu används hon dock som en "immobile offshore platform for the oil industry".
Källa: http://youngistan.blogspot.com/2008/04/knock-nevisworlds-largest-ship.html
---JAG SAXAR LITE "AMAZING FACTS"---
Some facts regarding Nevis:
* KNOCK NEVIS is so huge that when fully laden she cannot pass through the 32 mile wide English channel because it cannot manoeuvre, as travelling in a straight line is its best forte.
* Fully laden, she sits 24.5 meters deep in the sea, a depth great enough to stop her from accessing most of the world’s major ports.
* The cargo of oil she normally carries is worth $122 million - separated from the sea by just 3.5cm of steel plate!
* The holds could swallow St Pauls Cathedral four times over. It has a crew of 35 to 40, which means it only needs two lifeboats. It takes 5.5 miles to stop with a turning circle of over 2 miles.
Ännu en guldgruva finner vi skepp-fantaster på:
www.shipspotting.com
Här kan man bla hitta följande bildkavalkad på det bombade och "utbrända" vrakliknande fartyget "Seawise giant" (a.k.a. "Knock Nevis" eller "Jahre Viking" etc.) se dessa här:
http://www.shipspotting.com/search.php?query=knock+nevis&action=results
http://www.shipspotting.com/search.php?query=
knock+nevis&action=results
(blev fel i första adressen)
Skicka en kommentar