fredag 30 november 2007

båtar




Grönis står hemma vid parkeringen och vilar idag. Jag känner mig som en friskus som tar cykeln ända till orkanen för att skriva tenta. Utsikten från biblioteket är helt fantastisk och det är svårt att hålla ögon och fokus på skärmen. Lagom när jag kom hit backade Finnlines stolta flaggskepp M/S Europalink ut ur hamnen för att ta sikte mot Travemünde.



M/S Europalink


Europalink som ni ser här på fotot är en systerfärja till M/S Finnlady, vilket är lite skumt. Enligt min källa döptes den om till M/S Finnlady 6/2 i år för att bara drygt en månad senare, 5/3 döpas om igen til M/S Europalink. Hur fungerar detta med namnen egentligen? Den är helt ny, byggd i Italien under förra året och sjösattes i juni 2006. Dess dimmensioner är 218,71 x 30,52 x 7,00 m, alltså en riktig jätte. Den drivs av 4 stycken rejäla Wärtsilä 9L46D dieslar vilket gör att den, med gasen i botten, kan uppnå 25 knop. Den tar visserligen bara 500 passagerare men har ett gigantiskt lastutrymme på 4200 lastmeter!

M/S Europalink (eller Finnlady) ute till havs

Jag vill till slut tacka vår långe vän i Stockholm för hans expertkunskap angående färjor.

6 dagar kvar!

3 kommentarer:

Råkan sa...

Nautisk expertis funderar:

En förklaring kunde ju vara något med att båten sålts mellan olika rederier. Eller?

En mycket troligare förklaring är att skeppare är ett vidskepligt släkte, och att efter flera obehagliga incidenter ute på den kalla nordsjön i mars, bestämde sig kapten för att ta saken i egna händer, och helt sonika döpa om skorven, då namnet uppenbarligen givit skeppet olycka längs färdrutten gång på gång. Därefter upphörde spökerierna ombord...

a.w.e. sa...

men sen kom de tillbaka...... med ännu större kraft....

Anonym sa...

DEN båt som byggdes som M/S Europalink blev klar före den andra och de behövde den så snabbast var att byta namn på båtarna